Att flytta till ett nytt land innebär förstås en massa administrativt arbete. Det är inte alltid enkelt att begripa logiken i ett annat lands byråkrati. När man dessutom är dålig på spanska så blir det hela inte lättare. I dag lyckades jag dock ringa och föra en lång konversation med en dam på den myndighet som ger ut ID-nummer. ID-nummer krävs t.ex. för att få öppna bankkonto. Vi blev inbokade på nästa lediga tid, 30:e december ! Ja, man har redan lärt sig att man inte skall ha bråttom i Spanien.
I går lyckades jag (tror jag) få vår dotters skolbetyg validerade för att göra henne behörig till den spanska gymnasieskolan. Detta har dock förgåtts av tre intyg från två svenska skolor. 500kr i översättnings-kostnader. Besök på fyra olika skolmyndighetskontor. Nyckeln till att jag tillslut lyckades var nog de stora gröna stämplarna som jag fick ena skolan att stämpla dit på sina papper. I Spanien är fortfarande stämplar en mycket viktig del av allt pappershanterande.
Instalation av internet tog också sin tid. Efter att ha väntat i 10 dagar var vi dock nära att lyckas. Installatören ringde då och undrade varför vi inte öppnade. Han befann sig då på fel adress (ca 500 meter från vårt hus). Jag föreslog att han då skulle köra de 500 meterna så skulle jag öppna. Men det gick inte. Eftersom det stod fel adress på ordern så måste det läggas upp en ny order. Då hamnade man sist i kön igen och vi fick vänta ytterliggare 10 dagar.
Efter en månad i Spanien känns det som att vi börjar komma i ordning men vi kan nog räkna med fler spännande byråkratiska utmaningar framöver.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar